Praktijk Kindwijz

Ieder kind weer lekker in zijn vel begint bij Kindwijz

Visuele screening en training

“Kijk nou eens goed!” Hoe vaak wordt dat niet tegen een kind gezegd als het niet goed leest wat er staat. Of als een kind een woord schrijft met een spellingfout. Of een kind dat veel valt of omstoot. Het kind kijkt wel goed, maar het ziet het niet.

Herken je een of meer van deze klachten?

Algemeen:

  • Plaatje wazig zien
  • Vermoeidheidsverschijnselen na inspanning.
  • Hoofdpijn, oogpijn, branderige ogen of droge ogen.
  • Lusteloosheid, vermoeidheid.
  • Gevoelig voor (zon)licht.
  • Onhandig, snel stoten of struikelen.
  • Faalangst.

 

Op school:

  • Vermoeid uit school komen.
  • Niet netjes schrijven op de lijnen, slordig handschrift.
  • Tong uit de mond bij schrijven.
  • Aanwijzen van de regel met lezen.
  • Hakkelend lezen.
  • Lezen is niet leuk en/of kost veel energie
  • Zwak tekstbegrip.
  • Zwak in contextsommen.
  • In ogen wrijven tijdens het lezen en/of schrijven.
  • Houdt het hoofd schuin tijdens lezen en/of schrijven.
  • Concentratieproblemen.

Deze klachten kunnen komen door het niet soepel verlopen van de samenwerking van de ogen ook wel Fixatie Disparatie genoemd.

Fixatie Disparatie

Fixatie Disparatie is een onzichtbare belemmering die lees-, spelling- en concentratieproblemen veroorzaakt. Het is een visuele disfunctie die een onjuiste samenwerking van de ogen veroorzaakt. Mensen hebben twee ogen die vanuit een verschillende positie hun werk doen. De ogen nemen afzonderlijk waar. Wat de ogen afzonderlijk zien, moet samenvloeien tot een beeld, het zogenaamde fixeren. 

Als we ergens naar kijken, is het dus belangrijk dat beide ogen goed samenwerken om tot een beeld te komen. Wanneer deze fixatie niet goed verloopt, spreken we van ‘disparaat’; Fixatie Disparatie. Komt het beeld op het netvlies van het linker- en rechteroog niet precies op elkaar te liggen dan veroorzaakt dat dyslexieachtige klachten, zoals vermoeidheid bij lezen, concentratieverlies en een slordig handschrift.

 

De behandeling

​De begeleiding bestaat uit:

1.     Visuele training om de samenwerking van beide ogen te verbeteren.

2.     Training van de samenwerking tussen beide hersenhelften middels motorische oefeningen​

​Een eventuele doorverwijzing wanneer ik denk dat een ander uw kind beter kan helpen behoort ook tot de mogelijkheden.